Tartu Ülikooli üliõpilaste infokiri

Õppekorraldus

Õppetöö ülikoolis toimub kindlate reeglite järgi. Et õppimine kulgeks edukalt, peavad üliõpilased neid reegleid teadma ja pidama kinni tähtaegadest, mis on seotud õppimisega.

Kontrolli üle, kas oled oma õppekava valikud ÕIS-i sisestanud!

10. veebruariga on alanud kevadsemester ja õppeainetesse registreerumise tähtaeg on lõppenud (kui ainekavas pole sätestatud teist tähtaega).

  • Bakalaureuseõppe esmakursuslased peavad sügissemestri lõpuks valima kõik peaeriala moodulid, kui õppekavas ei ole kehtestatud selleks hilisemat tähtaega.
  • Kui ka teistel õppeastmetel on valitavaid mooduleid, tuleb valik teha samuti esimese aasta sügissemestri lõpuks.
  • Varem sisse astunud õppijad saavad soovi korral valikuid muuta ja täiendada.
  • Bakalaureuseõppe teise aasta üliõpilased peavad sügissemestri lõpuks valima kõik õppekava täitmiseks vajalikud moodulid.

Moodulitest sõltub õppekulude hüvitamine ja õppetoetuste saamine

Üliõpilane peab täitma õppekava, millele ta on immatrikuleeritud ja selle täitmist kontrollitakse uuele semestrile eelneva kuupäeva seisuga. Moodulite valimine on oluline, sest selle järgi arvutatakse õppekava täitmise protsent, mida kasutatakse õppekulude hüvitamise määramisel (kui õpid eestikeelse õppekava alusel täiskoormusega) ja stipendiumide ning õppetoetuste jagamisel.

Õppetasu maksmisest vabastamise taotluse esitamise tähtaeg on 15. veebruar. Loe, kellel on õigus õppetasu maksmisest vabastust taotleda.

Vajaduse korral saab nõu küsida oma õppekorralduse spetsialistilt.

 


Sellest õppeaastast muutusid tasuta õppimise tingimused

Alates 2024/2025. õppeaastast jõustusid kõrgharidusseaduse muudatused. Muu hulgas karmistati sätteid, mis puudutavad samal kõrgharidusastmel teist või enamat korda tasuta õppimist. Palun tutvu muudatustega tähelepanelikult Haridus- ja Teadusministeeriumi kodulehel.

Lisateave:
Haridus- ja Teadusministeeriumi  koduleht
Tartu Ülikooli koduleht
Tartu Ülikooli nõustamiskeskus: noustaja@ut.ee

 

Soovime head talvevaheaega!

Tartu Ülikooli akadeemilise kalendri järgi on 2. veebruariga sügissemester lõppenud ja 3.–9. veebruaril on talvevaheaeg. 10. veebruarist algab kevadsemester.

 


Õpingute katkestamine võib tuua kaasa õppetasu maksmise kohustuse

Kui eestikeelses täiskoormusega õppes katkestab üliõpilane õpingud võieksmatrikuleeritakse ta ülikooli algatusel, tuleb eelmistel semestritel puudu jäänud ainepunktide eest õppetasu maksta ka siis, kui õpingud katkevad enne maksetähtpäeva (20. märts). Selline kord kehtib käesolevast õppeaastast alates.

Alates 2024/2025. õppeaastast sisse astunud üliõpilasel, kes katkestab õpingud omal soovil enam kui 70 päeva pärast semestri algust, tuleb maksta õppetasu ka semestril registreeritud, kuid läbimata jäänud õppeainete ainepunktide eest.

 


Õppeainetesse registreerumiseks on jäänud üks nädal

9. veebruariga lõppeb kevadsemestri õppeainetesse registreerumine õppeinfosüsteemis.

 


Õppekava täitmist kontrollitakse 9. veebruari seisuga

Üliõpilane peab täitma õppekava, millele ta on immatrikuleeritud ja selle täitmist kontrollitakse uuele semestrile eelneva kuupäeva seisuga. Tasuta õppimiseks tuleb üliõpilasel igal semestril täita oma õppekava ettenähtud mahus (30 EAP-d). Lubatud puudujääk, mil õppetasu veel maksma ei pea, on 6 EAP-d eelmiste semestrite peale kokku. Täpsem info õppekava täitmise kohta.

 


Õppetasu maksmisest vabastamise taotlusi saab esitada 15. veebruarini

Teatud tingimustel on üliõpilasel võimalik taotleda õppetasuvabastust. Taotlusvormi ja reeglid leiab õppetasude lehelt. Taotlus ja lisadokumendid tuleb esitada oma valdkonna dekanaati või instituuti. Taotluse esitamise tähtpäev on 15. veebruar.

 


Jätka õpinguid magistriõppes

Lisainfo magistriõppesse kandideerimise kohta on ülikooli veebilehel.

 

Vali õppekava moodulid 2. veebruariks!

Tuletame meelde, et sügissemestri lõpuks, hiljemalt 2. veebruariks peavad ÕIS-is olema oma õppekavast moodulid valitud.

Bakalaureuseõppe esmakursuslased peavad valima kõik peaeriala moodulid, kui õppekavas ei ole kehtestatud hilisemat tähtaega peaeriala moodulite valimiseks. Kui ka teistel õppeastmetel on valitavaid mooduleid, tuleb valik teha samuti esimese aasta sügissemestri lõpuks. Varem sisse astunud õppijad saavad soovi korral valikuid muuta ja täiendada. Bakalaureuseõppe teise aasta üliõpilased peavad sügissemestri lõpuks valima kõik õppekava täitmiseks vajalikud moodulid.

Moodulitest sõltub õppekulude hüvitamine ja õppetoetuste saamine

Moodulite valimine on oluline, sest selle järgi arvutatakse õppekava täitmise protsent, mida kasutatakse õppekulude hüvitamise määramisel (kui õpid eestikeelse õppekava alusel täiskoormusega) ja stipendiumide ning õppetoetuste jagamisel.

Vajaduse korral saab nõu küsida oma õppekorralduse spetsialistilt.

 


Õpingute katkestamine võib tuua kaasa õppetasu maksmise kohustuse

Kui üliõpilane katkestab õpingud või eksmatrikuleeritakse ülikooli algatusel, siis alates 2024/2025. õppeaastast tuleb eelmistel semestritel puudu jäänud ainepunktide eest õppetasu maksta ka siis, kui õpingud katkevad enne maksetähtpäeva (20. märts).   

Alates 2024/2025. õppeaastast sisse astunud üliõpilasel, kes katkestab õpingud omal soovil enam kui 70 päeva pärast semestri algust, tuleb maksta õppetasu ka semestril registreeritud, kuid läbimata jäänud õppeainete ainepunktide eest.

 


Digikoristuskuu: sel nädalal vaata üle kasutusel olevad keskkonnad

Ülikool kutsub jaanuaris iga nädal pühendama vähemalt 30 minutit oma digiprügist vabanemisele, et teha korda oma isiklik või üksuse digiruum. Digikoristuskuu neljandal nädalal keskendutakse oma digikeskkondade puhastamisele. 

Teise loosiauhinna võitsid töötaja Piret Saluveer ja üliõpilane Reti Toom. Auhinnasaajatega võetakse ühendust.

Keskkondade puhastamise põhimõtted

  • Vaata läbi kõik failid, mis on kogunenud OneDrive’i, Moodle’isse, BigBlueButtonisse, Maharasse ja LimeSurveysse. Tee olulistest failidest varukoopiad. Nende hoidmiseks võid kasutada väliseid kõvakettaid, pilveplatvormi või muid varunduslahendusi, et vältida väärtusliku info kadumist. Kustuta kõik vanad, aegunud või kasutud failid. 
  • Kontrolli, kas kõik süsteemid ja rakendused on ajakohased, et tagada keskkonna turvalisus ja stabiilsus. Eemalda ebavajalikud pluginad. 
  • Kustuta kontod, mida sa enam ei kasuta, ja värskenda vajalike kontode andmeid. 
  • Vaata igas keskkonnas üle oma privaatsus- ja turvaseaded. Veendu, et kasutad tugevaid paroole ja võimaluse korral kaheastmelist autentimist. 
  • Kontrolli jagatud failide ja saitide juurdepääsuõigusi. Eemalda pääsuõigused isikutelt, kes neid ei vaja.  

Tuletame meelde, et ülikooli pilveplatvorm ei ole mõeldud isiklike failide hoidmiseks. 

Vaata arvutiabi juhendeid OneDrive’i, Moodle’i, Panopto, BBB, Mahara, Sisu@UT ja LimeSurvey keskkondade digikoristamise kohta. 

Kõik digikoristajad saavad oma osavõtu veebivormis registreerida. Igal esmaspäeval loositakse registreerunute vahel välja toredaid auhindu ülikooli meenepoest. 

 

Vali õppekava moodulid 2. veebruariks!

Tuletame meelde, et sügissemestri lõpuks, hiljemalt 2. veebruariks peavad ÕIS-is olema oma õppekavast moodulid valitud.

Bakalaureuseõppe esmakursuslased peavad valima kõik peaeriala moodulid, kui õppekavas ei ole kehtestatud hilisemat tähtaega peaeriala moodulite valimiseks. Kui ka teistel õppeastmetel on valitavaid mooduleid, tuleb valik teha samuti esimese aasta sügissemestri lõpuks. Varem sisse astunud õppijad saavad soovi korral valikuid muuta ja täiendada. Bakalaureuseõppe teise aasta üliõpilased peavad sügissemestri lõpuks valima kõik õppekava täitmiseks vajalikud moodulid.

Moodulitest sõltub õppekulude hüvitamine ja õppetoetuste saamine

Moodulite valimine on oluline, sest selle järgi arvutatakse õppekava täitmise protsent, mida kasutatakse õppekulude hüvitamise määramisel (kui õpid eestikeelse õppekava alusel täiskoormusega) ja stipendiumide ning õppetoetuste jagamisel.

Vajaduse korral saab nõu küsida oma õppekorralduse spetsialistilt.

 


Õppetasu maksmisest vabastamise taotlusi saab esitada 15. veebruarini

Teatud tingimustel on üliõpilasel võimalik taotleda õppetasuvabastust. Taotlusvormi ja reeglid leiab õppetasude lehelt. Taotlus ja lisadokumendid tuleb esitada oma valdkonna dekanaati või instituuti. Taotluse esitamise tähtpäev on 15. veebruar.

 


Digikoristuskuu: sel nädalal korrasta oma postkast

Ülikool kutsub jaanuaris iga nädal pühendama vähemalt 30 minutit oma digiprügist vabanemisele, et teha korda oma isiklik või üksuse digiruum. Digikoristuskuu kolmandal nädalal keskendutakse oma postkasti puhastamisele. 

Teise loosiauhinna võitsid töötaja Jaanika Sarapuu ja üliõpilane Karolin Holz. Auhinna saajatega võetakse ühendust.

Postkasti puhastamisel ja korrastamisel on abiks järgmised põhimõtted.

  • Sortimisaluse nupule vajutades on võimalik järjestada kirjad mahu alusel ja kustutada ära suure mahuga kasutud kirjad. Nii saad vähendada postkasti mahtu ja leiad olulised kirjad edaspidi lihtsamini üles.
  • Kasuta postkasti otsingufunktsiooni, et leida ja kustutada ebavajalikud kirjad, näiteks vanad arved või teated.
  • Sorteeri kirjad teemade või projektide järgi kaustadesse.
  • Kontrolli ja tühjenda regulaarselt rämpsposti ja reklaamkirjade kausta, et vältida nende kogunemist. Kui saad palju uudiskirju, mida sa ei loe, siis loobu nendest.
  • Kui on kirju, mida sa iga päev ei vaja, kuid soovid säilitada, on sul võimalik need arhiveerida. Nendele pääsed edaspidi ligi arhiivikaustast.

Tasub meeles pidada, et postkasti puhastamise eesmärk ei ole kustutada kirju ja faile, mida päriselt vajad, vaid vaadata kogunenud kirjad kriitiliselt üle ja kustutada kõik ebavajalik.

Vaata ka arvutiabi juhendeid „Kuidas Microsoft 365 keskkonda ruumi juurde teha?“ ja „Kuidas Google teenustes ruumi juurde teha?“.

Kõik digikoristajad saavad oma osavõtu veebivormis registreerida. Igal esmaspäeval loositakse registreerunute vahel välja toredaid auhindu ülikooli meenepoest.

Õppetasu maksmisest vabastamise taotlusi saab esitada 15. veebruarini

Teatud tingimustel on üliõpilasel võimalik taotleda õppetasuvabastust. Taotlusvormi ja reeglid leiab õppetasude lehelt. Taotlus ja lisadokumendid tuleb esitada oma valdkonna dekanaati või instituuti. Taotluse esitamise tähtpäev on 15. veebruar.

 


Digikoristuskuu: sel nädalal korrasta oma nutiseadmed

Ülikool kutsub jaanuaris iga nädal pühendama vähemalt 30 minutit enda või oma üksuse digiprügist vabanemisele! Digikoristuskuu teisel nädalal keskendutakse oma nutiseadmete puhastamisele. 

Esimese loosiauhinna võitsid töötaja Dage Särg ja üliõpilane Tiiu Soomer. Auhinna saajatega võetakse ühendust. Kõik digikoristajad saavad oma osavõtu veebivormis registreerida. Igal esmaspäeval loositakse registreerunute vahel välja toredaid auhindu ülikooli meenepoest. 

 


 Nutiseadme puhastamise põhimõtted

  • Eemalda rakendused, mida sa enam ei kasuta. Vaata üle ka rakenduste vahemälu ja kustuta ebavajalikud andmed. 
  • Veendu, et sinu seadme tarkvara ja rakendused oleksid ajakohased. Nii tagad seadme parima jõudluse ja turvalisuse. 
  • Kui vahetad telefoni, vali hoolikalt, mida uude seadmesse üle viid. Jäta alles ainult need failid ja rakendused, mida tõesti vajad. 
  • Kustuta ebavajalikud fotod, videod ja dokumendid ning vabane dubleerivatest failidest. Sarnaste piltide hulgast jäta alles vaid parimad ja kustuta udused fotod. 
  • Sorteeri failid suuruse järgi. Kustuta kasutud mahukad failid ja rakendused, et nutiseadmes ruumi vabastada. 
  • Leia endale meelepärane pilveteenus, kuhu olulised fotod ja andmed varundada. Nii väldid tähtsate asjade kaotamist seadme katkiminemise või kadumise korral. Pilveteenuse valikul pea meeles, et ülikooli pilves isiklikke asju ei hoita. 
  • Ära unusta puhastada oma seadme ekraani ja korpust, et hoida seda puhtana ja heas seisukorras. 

Vaata arvutiabi juhendeid Androidi ja iPhone’i telefoni puhastamiseks. 

 


16. jaanuaril toimub rahvusvaheliste programmide virtuaalne infopäev

Rahvusvahelisi õpiprogramme tutvustav virtuaalne avatud uste päev toimub 16. jaanuaril kell 12–19. Tutvustame Tartu Ülikooli, 2025. aasta vastuvõtutingimusi, sisseastumist, tudengielu. Kogu päeva jooksul toimuvad ka igat programmi eraldi tutvustavad infotunnid.

Registreeru ja tule kuulama!

 

 

Microsoft 365 Copilot on tulekul: mida peab teadma failide jagamise ja turvalisuse kohta

Veebruaris 2025 võetakse ülikoolis kasutusele tehisarul põhinev abiline Microsoft 365 (M365) Copilot. See toob kaasa olulisi muudatusi, mis mõjutavad kõiki Tartu Ülikooli töötajaid ja üliõpilasi, ka neid, kes ise seda tööriista ei kasuta. 

M365 Copiloti kasutamiseks vajalikku tasulist litsentsi saab tellida ülikooli arvutiabist. Litsentsi omanikul on võimalik otsida ja analüüsida faile ja saite, mida on temaga jagatud. Nii võivad liiga paljude inimestega jagatud või anonüümselt kättesaadavad andmed jõuda ootamatult valedesse kätesse.

Mis on M365 Copilot ja kuidas see töötab?

M365 Copilot on tehisarul põhinev tööriist, mis hõlbustab tööülesannete täitmist sellistes rakendustes nagu Outlook, PowerPoint, Excel, Word, Teams ja SharePoint. See suudab sinuga jagatud faili või saidi sisu analüüsida ja koondada ning esitada kiireid vastuseid või soovitusi. Viimastel kuudel on Tartu Ülikoolis tekkinud selle vastu suur huvi. Rakendusel on nüüd ka eesti keele tugi. Loe lähemalt arvutiabi vikist.

M365 Copiloti suurim erinevus tavalisest Copilotist on võime analüüsida ja otsida infot OneDrive’is ja SharePointis asuvatest failidest. Ühelt poolt kiirendab see andmete leidmist, kuid teisalt toob kaasa andmekaitse ja infoturvalisusega seotud riskid.

NB! Sinu loodud failid ja saidid on üldjuhul nähtavad vaid sulle. Kui oled aga jaganud kunagi faili kogu ülikooliga või anonüümselt, on see endiselt kättesaadav nii töötajatele, üliõpilastele kui ka sisselogimata kasutajatele. Ka siis, kui sa ise aktiivselt M365 Copilotit ei kasuta, võib sinu jagatud fail kellegi teise otsinguobjektiks sattuda.

Seetõttu on oluline regulaarselt üle vaadata, kes sinu failidele ja saitidele juurde pääseb. Jagamise seadeid on võimalik hõlpsasti muuta ja pääsuõigusi eemaldada. Loe täpsemalt arvutiabi vikist.

Olulisimad muudatused

Et vältida tundlike andmete jõudmist valede inimesteni, muudame kõik ülikooli avalikud SharePointi saidid privaatseks. See tähendab, et edaspidi näevad saidi sisu ainult määratud isikud. Lisaks uuendame uute avalike saitide loomise põhimõtteid.

Palume hiljemalt 10. jaanuariks üle vaadata kõik oma hallatavad avalikud SharePointi saidid. Kui mõni sait peaks sinu arvates jääma avalikuks, palume sellest koos põhjendusega teada anda. Kõigi avalike saitide omanikega võtame e-kirja teel eraldi ühendust.

Enda hallatavaid saite näed lehel „Rühmad, mille omanik ma olen. Lisaks tasub üle vaadata ka leht „Rühmad, kuhu ma kuulun“.

Kuidas toimida edaspidi?

Kui sul on tulevikus vaja muuta mõni privaatne sait taas avalikuks, saad seda teha ülikooli IT-teenuste infoportaalis it.ut.ee või kirjutades e-posti aadressil arvutiabi@ut.ee.

Edaspidi saab uusi avalikke saite luua ainult põhjendatud vajaduse korral, et vähendada võimalikke andmelekkega seotud riske.

Lisateave:

TÜ arvutiabi   
737 5500 (5500)
arvutiabi@ut.ee
IT-portaal

 

 


Tule tuutoriks!

Tuutor ehk üliõpilasest nõustaja on tuutorikoolituse läbinud vabatahtlik üliõpilane, kes abistab oma või lähedase eriala esmakursuslasi või välisüliõpilasi õpingute alustamisel Tartu Ülikoolis.

Tuutoriks saamiseks registreeru õppeainesse Tuutorite väljaõpe P2OO.00.007, 1. osa.

Tuutoriks võib tulla olenemata õppekavast, õppevormist ja õppeastmest, kui oled huvitatud esmakursuslaste aitamisest. Tuutoreid vajavad kõik TÜ esimese õppeastme õppekavad ning ingliskeelsed teise õppeastme õppekavad.

 


Otsime tugitudengeid uutele väliskülalisüliõpilastele

TÜ õpirände keskus otsib tudengeid, kes soovivad aidata TÜ-sse õppima tulevaid uusi vahetusüliõpilasi, et kergendada nende sisseelamist TÜ-sse ja Tartusse.
Sobid tugitudengiks (ingl Buddy), kui sul on endal olemas välismaal õppimise kogemus ning sul on soov aidata teisi, andes neile nõu erinevates igapäevaelu puudutavates küsimustes.
Loe lähemalt TÜ Buddy programmi kohta ja täida registreerumisvorm kuni 10. jaanuarini.

 


16. jaanuaril toimub rahvusvaheliste programmide virtuaalne infopäev

Rahvusvahelisi õpiprogramme tutvustav virtuaalne avatud uste päev toimub 16. jaanuaril kell 12–19. Tutvustame Tartu Ülikooli, 2025. aasta vastuvõtutingimusi, sisseastumist, tudengielu. Kogu päeva jooksul toimuvad ka igat programmi eraldi tutvustavad infotunnid.

Registreeru ja tule kuulama!

 


 

Digikoristuskuu: sel nädalal korrasta oma arvutit ja dokumente

Ülikool kutsub jaanuaris iga nädal pühendama vähemalt 30 minutit oma digiprügist vabanemisele, et teha korda oma isiklik või üksuse digiruum.

Alanud nädalal keskendutakse oma arvuti ja dokumentide korrastamisele.

Vaata digikoristukuu programmi ja osale ka loosimises!

16. detsembril kell 21.00 algab õppeainetesse registreerumine

16. detsembril kell 21.00 algab kevadsemestri õppeainetesse registreerumine õppeinfosüsteemis (ÕIS). Registreerumine on avatud üldjuhul kuni semestri alguseni ehk lõpeb 9. veebruaril. Planeerija abil saab ühekorraga registreeruda kõikidesse kevadsemestri õppeainetesse (vaata juhendit). Kogu uue semestri koormust ja võimalikke kattuvusi on mugav vaadata semestripõhiselt planeerija kalendervaates.

 


Tule tuutoriks!

Tuutor ehk üliõpilasest nõustaja on tuutorikoolituse läbinud vabatahtlik üliõpilane, kes abistab oma või lähedase eriala esmakursuslasi või välisüliõpilasi õpingute alustamisel Tartu Ülikoolis.

Tuutoriks saamiseks registreeru alates 16. detsembrist õppeainesse Tuutorite väljaõpe P2OO.00.007, 1. osa, mille käigus omandatakse tuutorluseks vajalikud teadmised ja oskused. Sama aine sügisel toimuva teise osa (Tuutorite väljaõpe P2OO.00.007, 2. osa) ehk tuutoripraktika raames viiaksegi tuutoritegevused ellu.

Tuutoriks võib tulla olenemata õppekavast, õppevormist ja õppeastmest, kui oled huvitatud esmakursuslaste aitamisest. Tuutoreid vajavad kõik TÜ esimese õppeastme õppekavad ning ingliskeelsed teise õppeastme õppekavad.

 


Kevadsemestri alguses väheneb üliõpilastele mõeldud salvestusruum OneDrive’i keskkonnas

2024. aasta sügisel muutis Microsoft haridusasutuste salvestusruumi põhimõtteid. Seetõttu on alates 10. veebruarist 2025 kõigi üliõpilaste OneDrive’i salvestusruum 1 TB asemel 50 GB.

Infotehnoloogia osakond soovitab üliõpilastel vaadata üle oma Microsoft 365 keskkond ning kustutada ära ülearused failid ja e-kirjad. Tuletame meelde, et ülikooli infosüsteemides ei tohi hoida oma isiklikke faile. 

Salvestusruumi ületamisel ei saa enam uusi faile OneDrive’i lisada ega olemasolevaid redigeerida. 

Loe arvutiabi vikist, kuidas Microsoft 365 keskkonda ruumi juurde tekitada. 

 Lisateave: TÜ arvutiabi, 737 5500 (5500), arvutiabi@ut.ee, IT-portaal 

 

 

ÕIS-is saab hakata planeerima kevadsemestri tunniplaani

Juba enne ainetesse registreerumise algust saab hakata koostama oma kevadsemestri tunniplaani, lisades õppeained ÕIS-i planeerijasse (vaata juhendit). Alates 16. detsembrist kell 21.00 saab planeerija abil ühekorraga registreeruda kõikidesse kevadsemestri õppeainetesse. Planeerija kalendervaates on mugav vaadata ka kogu semestri koormust ja võimalikke kattuvusi. Kui mõnda õppeainet ei saa planeerijasse lisada, siis tõenäoliselt ei ole õppejõud sellele veel registreerumise andmeid lisanud ning tasub proovida mõne aja pärast uuesti.

 


Tutvu kõrvaleriala valimise võimalustega

Bakalaureuseõppe üliõpilased saavad soovi korral valida kõrvaleriala. Valik tuleb teha hiljemalt teise aasta sügissemestri lõpuks. Vaata käesoleva õppeaasta õppekavade kõrvalerialasid õppekava ülesehituse lehelt pealkirja alt „Milliseid kõrvalerialasid saab õppekavadest valida“. Praegused esimese aasta üliõpilased saavad kõrvaleriala valida 2024/2025. õa. õppekavast. Teise aasta üliõpilased saavad kõrvaleriala valida 2023/2024. ja 2024/2025. õa. õppekavast.

 

25. novembrist kannab Tartu Ülikooli digiarhiiv DSpace’is nime ADA

Uue nimega kaasneb ka arhiivi värske ilmega esileht, milles on lähtutud ülikooli veebilehe kujundusest. ADA viitab sõnadele akadeemiline digiarhiiv. Digiarhiiv asub veebiaadressil ada.ut.ee, kuid esialgu jääb kasutusse ka senine aadress dspace.ut.ee.
Loe pikemalt.

 


Tartu Ülikooli raamatukogu koduleht uuenes

25. novembril kell 11 uuenes Tartu Ülikooli raamatukogu koduleht. Avaleht on kasutajapõhine ja lisaks sisule ja vormile on uuendatud ka veebilehe turvanõudeid. Raamatukogu kodulehe avalikustamisega on ülikooli veebiuuendus lõpule jõudnud.
Loe pikemalt.

 

Kuidas hoiduda akadeemilisest petturlusest?

Semestri keskpaik on kätte jõudnud ning tuletame meelde, et nii eksamite ajal kui ka kogu õppetöös on oluline jälgida akadeemilise eetika põhimõtteid.

Akadeemilise eetika üks oluline osa nii teadus- kui ka õppetöös on akadeemilisest petturlusest hoidumine. Õppekorralduseeskirja järgi on võimalus teha akadeemilise petturluse korral lisaks noomitusele ja eksmatrikuleerimisele üliõpilasele ka esmalt hoiatus. Hoiatus on noomitusest leebem, kuid ka hoiatuse saamise korral on õppejõul õigus hinnata õppeaine negatiivsele tulemusele või alandada hinnet. Hoiatuste süsteemi üks eesmärk on üliõpilase rikkumisele reageeringu andmine (vaata Janno Lahe artiklit).
Hoiatus lisatakse ÕIS-i ning kustutatakse kahe aasta möödumisel. Kui üliõpilane tunneb, et teda on hoiatatud ebaõiglaselt, on tal õigus esitada viie tööpäeva jooksul seletuskiri ja taotleda juhtumi ülevaatamist vastavas komisjonis.

Vaata ka sotsiaalteaduste valdkonna ja üliõpilasesinduse algatusel valminud videoklippe akadeemilisest petturlusest.

Austagem oma kaasõppijaid ja õppejõude ning jäägem ausaks!

 


Tulekul: 25. novembrist kannab Tartu Ülikooli digiarhiiv DSpace’is nime ADA!

 

Tänasest on semester õpitud

Algavast nädalast, 11. novembrist on pool semestrit möödas. Kes soovib veel praegu semestri teises pooles minna akadeemilisele puhkusele peab arvestama, et sügissemester läheb nüüd õpituna kirja ja õppekava läbimist hinnatakse koos poolelijääva semestri tulemustega. Õppekava täitmist hinnatakse õpitud semestrite alusel, iga semestri nominaalmaht on 30 EAP-d.

Samuti peavad alates 2024/25. õppeaastast täiskoormusega eestikeelsele õppekavale (tasuta õppesse) või ingliskeelsel õppekaval õppetasust vabastatud õppekohale sisseastunud üliõpilased arvestama, et omal soovil eksmatrikuleerimise korral tuleb nüüd õppetasu maksta jooksval semestril registreeritud, kuid positiivse tulemuseta jäänud õppeainete eest. Õppetasu makstakse registreeringute järgi ainepunkti hinna alusel. Õppetasu maksmisest on vabastatud õppetasuvabastusega üliõpilased.
Kõikidele tasuta õppes õppivatele üliõpilastele hakkab see reegel kehtima alates 2027/28. õppeaastast.  

11. novembril saab läbi pool semestrist

See tähendab, et käesolev sügissemester loetakse nominaalaja arvestuses õpitud semestriks. Seda on oluline teada akadeemilisele puhkusele mineku kontekstis – alates sellest kuupäevast akadeemilisele puhkusele minejad peavad arvestama, et õppekava läbimist hinnatakse nüüdsest ka koos poolelijääva semestri tulemustega. Õppekava täitmist hinnatakse õpitud semestrite alusel, iga semestri nominaalmaht on 30 EAP-d.

Samuti peavad alates 2024/25. õppeaastast täiskoormusega eestikeelsele õppekavale (tasuta õppesse) või ingliskeelsel õppekaval õppetasust vabastatud õppekohale sisseastunud üliõpilased arvestama, et semestri teises pooles (alates 11. novembrist) omal soovil eksmatrikuleerimise korral tuleb õppetasu maksta jooksval semestril registreeritud, kuid positiivse tulemuseta jäänud õppeainete eest. Õppetasu makstakse registreeringute järgi ainepunkti hinna alusel. Õppetasu maksmisest on vabastatud õppetasuvabastusega üliõpilased.
Kõikidele tasuta õppes õppivatele üliõpilastele hakkab see reegel kehtima alates 2027/28. õppeaastast.  

11. novembril saab läbi pool semestrist

See tähendab, et käesolev sügissemester loetakse nominaalaja arvestuses õpitud semestriks. Seda on oluline teada akadeemilisele puhkusele mineku kontekstis – alates sellest kuupäevast akadeemilisele puhkusele minejad peavad arvestama, et õppekava läbimist hinnatakse nüüdsest ka koos poolelijääva semestri tulemustega. Õppekava täitmist hinnatakse õpitud semestrite alusel, iga semestri nominaalmaht on 30 EAP-d.

Samuti peavad alates 2024/25. õppeaastast täiskoormusega eestikeelsele õppekavale (tasuta õppesse) või ingliskeelsel õppekaval õppetasust vabastatud õppekohale sisseastunud üliõpilased arvestama, et semestri teises pooles (alates 11. novembrist) omal soovil eksmatrikuleerimise korral tuleb õppetasu maksta jooksval semestril registreeritud, kuid positiivse tulemuseta jäänud õppeainete eest. Õppetasu makstakse registreeringute järgi ainepunkti hinna alusel. Õppetasu maksmisest on vabastatud õppetasuvabastusega üliõpilased.
Kõikidele tasuta õppes õppivatele üliõpilastele hakkab see reegel kehtima alates 2027/28. õppeaastast.  

Kuidas kasutada õppetöös teksti- või pildirobotit?

Tartu Ülikool on uuendanud õppetöös tehisintellekti kasutamise suunist. Ülikool julgustab kasutama tehisaru õppetöös, et toetada õppimist ja õpetamist ning arendada üliõpilaste õpi- ja tööoskusi. Roboti kasutamisel on olulised eesmärgipärasus, eetilisus, läbipaistvus ja kriitiline lähenemine.

Kuidas kasutada õppetöös teksti- või pildirobotit?

Tartu Ülikool on uuendanud õppetöös tehisintellekti kasutamise suunist. Ülikool julgustab kasutama tehisaru õppetöös, et toetada õppimist ja õpetamist ning arendada üliõpilaste õpi- ja tööoskusi. Roboti kasutamisel on olulised eesmärgipärasus, eetilisus, läbipaistvus ja kriitiline lähenemine.


Õppetasu maksetähtpäev on 20. oktoober

Üliõpilastel, kes õpivad tasuliselt või kel tuleb puuduolevate ainepunktide eest õppetasu maksta, on õppetasu maksmise tähtpäev 20. oktoober.

 

Õppetasu maksetähtpäev on 20. oktoober

Üliõpilastel, kes õpivad tasuliselt või kel tuleb puuduolevate ainepunktide eest õppetasu maksta, on õppetasu maksmise tähtpäev 20. oktoober.


Kontrolli ÕIS-is oma kontaktandmeid!

Palun kontrollige oma kontaktandmeid õppeinfosüsteemis (ÕIS). Vaadake, et ÕIS-is on olemas kehtiv e-posti aadress, telefoninumber ning igapäevane elukoht (tegelik aadress). Vastutus kontaktandmete uuendamise osas on üliõpilasel. Ülikoolis õppides on oluline, et suhtlus ülikooli ja õpilase vahel toimiks ning et ülikool saaks vajadusel igaühega kontakti. Samuti on vajalik sisestada oma pangakonto number stipendiumide saamise jaoks.

 

Kontrolli ÕIS-is oma kontaktandmeid!

Palun kontrollige oma kontaktandmeid õppeinfosüsteemis (ÕIS). Vaadake, et ÕIS-is on olemas kehtiv e-posti aadress, telefoninumber ning igapäevane elukoht (tegelik aadress). Vastutus kontaktandmete uuendamise osas on üliõpilasel. Ülikoolis õppides on oluline, et suhtlus ülikooli ja õpilase vahel toimiks ning et ülikool saaks vajadusel igaühega kontakti. Samuti on vajalik sisestada oma pangakonto number stipendiumide saamise jaoks.


Kust saada ülikoolis õppimise kohta tõendit ja kuhu ülikoolis erinevate küsimustega üldse pöörduda?

Kui teil peaks vaja minema tõendit ülikoolis õppimise kohta (nt tööandjale esitamiseks), saate selle haridusportaalist, kui sealne tõend sobib. Samuti on võimalik õppimise tõendit küsida valdkonna dekanaadist või õppekava haldavast instituudist või kolledžist. Vaata, kuhu ülikoolis erinevate küsimustega pöörduda.

Juurdepääs TÜ infosüsteemidele sulgetakse edaspidi automaatselt pärast ülikoolist lahkumist

Alates 1. oktoobrist hakkab infotehnoloogia osakond (ITO) ülikooli infosüsteemidele juurdepääsuks vajalikke kasutajakontosid kontosid avama ja sulgema automaatselt.

Seni lõpetas ITO juurdepääsu ülikooli kasutajakontodele käsitsi ja tegi seda kaks korda aastas. Kooskõlas infotehnoloogiateenuste kasutamise reeglite punktiga 2.4 tehakse seda nüüd aga automaatselt töö-, õpingu-, külalis- või akadeemilise suhte lõppemisele järgneval ööl. Seejärel ei ole enam võimalik kasutada ülikooli e-teenuseid ja infosüsteeme, sh e-posti, internetivõrku Eduroam jm. 

Kui üliõpilane lõpetab ülikooli, suletakse tema konto. Kui ta jätkab ülikoolis õppimist järgmisel astmel, avatakse tema konto taas seitse päeva enne uue õppeaasta algust. Tasub tähele panna, et juurdepääs kontole suletakse ka siis, kui töö-, õpingu- või akadeemilise suhte vahele jääb ainult üks päev. 

Kui töö-, õpingu-, külalis– või akadeemiline suhe ülikooliga kestab alla 30 päeva, siis konto sulgemise kohta automaatteadet ei saadeta. Ent kui töö või õpingud kestavad kauem kui kuu, saab kasutaja arvutiabi e-posti aadressilt arvutiabi@ut.ee automaatteate 30 päeva enne suhte lõppemist oma ülikooli e-posti aadressile. Kui töö-, õpingu-, külalis- või akadeemiline suhe peaks lõppema ootamatult varem kui 30 päeva, saadetakse automaatteade lahkumiskuupäeva kindlaksmääramisele järgneval varahommikul.  

Lisateave:
TÜ arvutiabi
arvutiabi@ut.ee
it.ut.ee 


Õppekava täitmise hindamisest bakalaureuseõppe tasuta õppes õppivatel üliõpilastel

Õppekava täitmist õppekulude hüvitamise otsuse tegemiseks hinnatakse käesoleva kuu lõpuni ehk septembris moodulite juurde valimisega või muutmisega ÕIS-is ei pea kiirustama ja ei olegi soovituslik. Oluline on silmas pidada, et õppekava täitmise mahtu õppekulude hüvitamise otsuse tegemisel vaadatakse õppekava kontekstis st õppekavast valitud moodulite ja õppeainete suhtes (ei vaadata lihtsalt õppetöö tulemusi kokku).
Üliõpilane peab olema teadlik, et moodulite valikute lehel muudatusi tehes võib läbimõtlemata valikute korral kaasneda ootamatu arve õppekulude hüvitamiseks, kui uute valikute alusel ei lähe kõik seni läbitud õppeained enam õppekava täitmisena arvesse.
Loe õppekava täitmise tingimuste kohta.
Peaeriala moodulite valimise tähtaeg on esimese aasta bakalaureuseõppe üliõpilastel sügissemestri lõpp. Teise aasta üliõpilastel tuleb teise aasta sügissemestri lõpuks valida kõik õppekava täitmiseks vajalikud moodulid. Praegu semestri alguses on seega moodulite valimisega veel aega.


Tõend ülikoolis õppimise kohta

Kui teil peaks vaja minema tõendit ülikoolis õppimise kohta (nt tööandjale esitamiseks), saate selle haridusportaalist, kui sealne tõend sobib. Samuti on võimalik õppimise tõendit küsida valdkonna dekanaadist või õppekava haldavast instituudist või kolledžist. Vaata, kuhu ülikoolis erinevate küsimustega pöörduda.


Tartu Ülikooli ametlik e-posti aadress ja digivahendid

Kõigile üliõpilastele on loodud Tartu Ülikooli e-posti konto ja e-posti aadress kujul eesnimi.perenimi[at]ut.ee. See on ametlik e-posti aadress, kuhu saadetakse kõik õppetööga seotud kirjavahetus. Ülikooliga (õppejõududega) suheldes tuleb kasutada ülikooli aadressi. Ülikooli e-posti kontole pääsete ligi nii e-posti rakenduste (Outlook, Thunderbird) kui ka veebiliidese (kiri.ut.ee) kaudu. Selle eesmärk on tagada, et kogu õppetööga seotud teave jõuaks tõrgeteta kõigi üliõpilasteni ja et üliõpilastel oleks võimalik täies mahus rakendada ülikooli infosüsteemide võimalusi ning Microsoft Office 365 funktsioone, sh ühistöö kalendreid, rühmatööd, Teamsi, Sharepointi ja Onedrive’i teavitusi. Vaata ka veebiseminari „Digivahendid õppetöös“.

Esmakursuslaste õppeainetesse registreerumise tähtpäev on 16. september

Sügissemestri tunniplaani koostamisel on abiks planeerija, millega saab kõikidesse semestri õppeainetesse ühekorraga registreeruda. Loe ka õppeainetesse registreerumise juhendit.


Tartu Ülikooli ametlik e-posti aadress ja digivahendid

Kõigile üliõpilastele on loodud Tartu Ülikooli e-posti konto ja e-posti aadress kujul eesnimi.perenimi[at]ut.ee. See on ametlik e-posti aadress, kuhu saadetakse kõik õppetööga seotud kirjavahetus. Ülikooliga (õppejõududega) suheldes tuleb kasutada ülikooli aadressi. Ülikooli e-posti kontole pääsete ligi nii e-posti rakenduste (Outlook, Thunderbird) kui ka veebiliidese (kiri.ut.ee) kaudu. Selle eesmärk on tagada, et kogu õppetööga seotud teave jõuaks tõrgeteta kõigi üliõpilasteni ja et üliõpilastel oleks võimalik täies mahus rakendada ülikooli infosüsteemide võimalusi ning Microsoft Office 365 funktsioone, sh ühistöö kalendreid, rühmatööd, Teamsi, Sharepointi ja Onedrive’i teavitusi. Vaata ka veebiseminari „Digivahendid õppetöös“.


Õppetasud 2024/25. õppeaastal

Esmakursuslaste õppeainetesse registreerumise tähtpäev on 16. september

Sügissemestri tunniplaani koostamisel on abiks planeerija, millega saab kõikidesse semestri õppeainetesse ühekorraga registreeruda. Loe ka õppeainetesse registreerumise juhendit.


Ajateenistusse asumise taotluse esitamisest Kaitseressursside Ametile

15. septembrini on kutsealustest (Eesti kodanikest mehed) esmakursuslastel võimalik valida ajateenistusse asumise aastat. Selleks tuleb esitada taotlus Kaitseressursside Ametile. Õigus ajapikendusele on ainult nendel kutsealustel, kes on asunud kõrgharidusõppes edasi õppima samal aastal, kui omandasid keskhariduse ning kes esitavad taotluse sama aasta 15. septembriks. Täpsemad tingimused ja taotlusvormid leiad Kaitseressursside Ameti kodulehelt. Tudengid, kes taotlust õigeaegselt ei esita, kutsutakse ajateenistusse võrdsetel aluste teiste kutsealustega ja lähtudes riigi vajadustest. Täiendavaid võimalusi kõrgharidusõpinguteks ajapikendust taotleda kaitseväeteenistuse seadus ei paku.
Arstiks või õeks õppima asudes on võimalik taotleda õpingute perioodiks vabastust ajateenistusest. Selleks peab esitama Kaitseressursside Ametile kirjaliku taotluse 30 päeva jooksul immatrikuleerimisest arvates. Taotlusvormid leiad ameti kodulehelt. Pärast õpingute katkestamist või lõpetamist õigus vabastusele lõpeb.


Õppekava täitmine

Üliõpilane peab täitma õppekava, millele ta on immatrikuleeritud ja selle täitmist kontrollitakse. Täpsem info õppekava täitmise kohta.


Õppetasu maksmisest vabastamine

Taotluse esitamise tähtpäev on 15. september. Õppetasude lehelt saab lugeda, kellel on õigus õppetasu maksmisest vabastust taotleda.

Oluline info uuele üliõpilasele

Õpingute alustamiseks olulise info leiad Tartu Ülikooli kodulehelt.


Esimese semestri üliõpilaste õppeainetesse registreerumise tähtpäev on 16. september

Sügissemestri tunniplaani koostamisel on abiks planeerija, mida kasutades saab kõikidesse semestri õppeainetesse ühe korraga registreeruda. Loe ka õppeainetesse registreerumise juhendit.
Õppeainete planeerimisel ja ainetesse registreerumisel on abiks uutele bakalaureuse-, rakenduskõrgharidusõppe ja integreeritud õppe üliõpilastele ka tuutorid. Vaata, kes on tuutor.


15. septembri taotluse esitamisest Kaitseressursside Ametile

15. septembrini on kutsealustest (Eesti kodanikest mehed) esmakursuslastel võimalik valida ajateenistusse asumise aastat. Selleks tuleb esitada taotlus Kaitseressursside Ametile. Õigus ajapikendusele on ainult nendel kutsealustel, kes on asunud kõrgharidusõppes edasi õppima samal aastal, kui omandasid keskhariduse ning kes esitavad taotluse sama aasta 15. septembriks. Täpsemad tingimused ja taotlusvormid leiad Kaitseressursside Ameti kodulehelt. Elektrooniliselt saab taotluse kõige hõlpsamalt esitada kaitseväeteenistuse veebis. Tudengid, kes taotlust õigeaegselt ei esita, kutsutakse ajateenistusse võrdsetel aluste teiste kutsealustega ja lähtudes riigi vajadustest. Täiendavaid võimalusi kõrgharidusõpinguteks ajapikendust taotleda kaitseväeteenistuse seadus ei paku.
Arstiks või õeks õppima asudes on võimalik taotleda õpingute perioodiks vabastust ajateenistusest. Selleks peab esitama Kaitseressursside Ametile kirjaliku taotluse 30 päeva jooksul immatrikuleerimisest arvates. Taotlusvormid leiad ameti kodulehelt. Elektrooniliselt saab taotluse esitada kaitseväeteenistuse veebis. Pärast õpingute katkestamist või lõpetamist õigus vabastusele lõpeb.


Õppekava täitmine

Üliõpilane peab täitma õppekava, millele ta on immatrikuleeritud ja selle täitmist kontrollitakse. Täpsem info õppekava täitmise kohta.


Õppetasu maksmisest vabastamine

Taotluse esitamise tähtaeg on 15. september. Õppetasude lehelt saab lugeda, kellel on õigus õppetasu maksmisest vabastust taotleda.


Olulisemad muudatused õppekorralduses 2024/25. õppeaastast

Loe õppekorralduse olulisemate muudatuste kohta Tartu Ülikooli kodulehelt.

 

2024/25. õppeaasta avaaktus

Tartu Ülikooli 2024/25. õppeaasta avaaktus toimub esmaspäeval, 2. septembril kell 10 ülikooli peahoone ees. Vaata infot kõigi valdkondade õppeaasta avaürituste kohta.


Oluline info uuele üliõpilasele

Õpingute alustamiseks olulise info leiad siit.


Algas esmakursuslaste õppeainetesse registreerumine

2024/25. õa sisse astunud üliõpilased saavad õppeaineid planeerida ja ainetesse registreeruda õppeinfosüsteemis (ÕIS) juba nädal aega enne õppeaasta algust ehk alates tänasest, 26. augustist. Selleks kuupäevaks on uutele üliõpilastele saadetud ülikooli IT-osakonna poolt kasutajatunnus ja parool ning neil on ÕIS-ile ligipääs. Planeerija on abiks sügissemestri tunniplaani koostamisel, seda kasutades saab kõikidesse semestri õppeainetesse ühe korraga registreeruda. Vaata õppeainete planeerimise juhendit. Loe õppainetesse registreerumise juhendit.

Õppeainetesse registreerumise tähtaeg esmakursuslastel on 16. september.

Õppeainete planeerimisel ja ainetesse registreerumisel on abiks uutele bakalaureuse-, rakenduskõrgharidusõppe ja integreeritud õppe üliõpilastele ka tuutorid õppeaasta alguses. Loe lähemalt, kes on tuutor.


Lõppeb õppeainetesse registreerumine

1. septembriga lõppeb teise ja järgmiste aastate üliõpilaste sügissemestri õppeainetesse registreerumine ÕIS-is. Esimese semestri üliõpilaste õppeainetesse registreerumise tähtaeg on 16. september.


Õpingute pikendamine

Õppe lõpukuupäeva lähenedes (seda kuupäeva näeb ÕIS-ist) esitage õpingute pikendamiseks avaldus enne õppe lõpukuupäeva oma valdkonna dekanaati või instituudi või kolledži õppekorralduse spetsialistile.


Olulisemad muudatused õppekorralduses 2024/25. õppeaastast

Loe õppekorralduse olulisemate muudatuste kohta Tartu Ülikooli kodulehelt.

 

Accept Cookies